Friday, November 21, 2014

Kelahiran Ahmad Afnan bin Zulfadli

Bismillahirrahmanirrahim..

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar, aku dah selamat deliver anak sendiri! Serius something yang amazing Masya Allah. :)

Nak tulis sikit apa yang aku rasa, pengalaman dan perasaan hehe.

Mengandung.

Alhamdulillah pengalaman mengandung yang amazing dan dilapangkan Allah dari masalah kesihatan yang serius. First trimester memang loya dan muntah muntah, tak selera makan. Elok je masuk hari pertama second trimester i was back to normal. Siap tertunggu-tunggu lagi nak muntah. Eh takde dah? Alhamdulillah :)

Second trimester hinggalah hari bersalin, aku banyak travel dan berjalan. Takde bengkak kaki, takde letih melampau, tak rasa berat. Dan yang paling best aku berjaya tamatkan pregnancy tanpa minum air gula!! That is an achievement i guess, since aku memang seriau dengar cerita orang minum air gula tu. Aku memang tak minum air manis, ni kan pulak air gula huhu. Sepanjang checkup pregnancy pun alhamdulillah, keadaan aku sentiasa sihat. Berat pun maintain. Berat aku sebelum pregnant 51 kg, hari bersalin berat 61 kg. Reach jugak 10 kg hehe.

Detik Permulaan Bersalin.

28 Nov 2014
Gambar before keluar rumah 28 Oct 2014
Pukul 4am, aku rasa sakit macam period. Confuse jugak mula-mula sebab dah 9 bulan tak rasa. Bila fikir-fikir balik ohh ni sakit senggugut, dah lama tak rasa ni, adakah ini tandanya? Jeng jeng jeng.. Aku relax je, cuma bila bangun tu aku mention je la kat Pali. Pastu pagi tu kami kemas rumah yg terakhir. Semalam nye pun memang kemas rumah kaw kaw punye. Sakit datang dan pergi, ada satu masa aku rasa dah konsisten so aku start catat.

It is 5 minutes apart already!! This is it. This is the contraction.


Ktorang pun start pack beg, (beg dah ready, cuma benda2 rasa perlu padahal tak perlu tapi nak jugak masukkan, last last menyempitkan ruang je)


Keluar rumah, pegi lunch dulu. Masa lunch tu dah rasa yang sakit kena stop dan fokus. Lambat jugak habis makan. Pastu singgah kedai jahit, nak hantar blouse, nak tambah zip jadi nursing blouse. Singgah 2 kedai, pastu baru ke destinasi perjuangan, Gombak Medical Centre. Huu masa ni aku takde perasaan lagi. Relax je cakap kat kaunter, saya rasa saya dah contraction (sambil bagi nota catatan masa tadi). Nurse tu banyak kali tanya, awak dah rasa sakit ke, awak dah rasa sakit ke? Being a first time mom, ape yang aku rasa masa tu aku ingat tu la sakitnye, aku pun aah je la.


So nurse pun bawak aku buat CTG. ni second time buat CTG, first time buat, semalamnye hahah. Semalam doc cakap aku dah ade contraction sikit sikit tapi aku tak rasa sangat. Bila result CTG keluar harini, doc kata contraction memang dah ada. Pastu doc cek bukaan, and ta-da! "Okay, awak dah 3 cm dah ni, dah boleh masuk wad ye :)" Masa ni macam excited je. Suami aku inform family members yang berkenaan. And what surprised me was my parents' responds. Tapi tu nanti aku cte.

So naik la ktorang pegi wad. Aku masuk masuk je, dalam hati, "ini ke bilik bersalin, macam bilik biase je, mane alat-alatnye?" Hahah. Rupenye wad ni means bilik kita la, aku ni kan baru 3cm nak tunggu bukaan duduk dalam wad la. Serius jakun. Aku memang tak pernah masuk hospital, tak pernah kena treat doctor, tak pernah makan ubat or whatsoever berkaitan dengan klinik/hospital. So lepak lepak la.


 Mase awal2 tu aku memang tak boleh duduk or baring. Aku round2 je bilik tu. Bile bosan aku klua, round kat luar pulak. Aku tak ingat start bila yang aku dah rasa sakit yang sakit, tapi masih boleh tahan lagi. Yang dah menggigil dan kena pegang tangan suami. Nurse masuk, and tanya aku nak ubat tahan sakit tak? Aku pun taktau nak buat decision, so whatsapp ummi. Ummi tanya berapa cm dah, masa tu doc baru cek aku dah 6cm, Ummi kata takpe sikit je tu lagi. so berjuang la dengan contraction yang makin lama makin dasyat.

Sampailah, pukul 1030pm, nurse datang, "Okay Puan, boleh pegi bilik bersalin sekarang" Masa jalan ke bilik bersalin tu pun dah kena stop stop, sebab nak fokus contraction. Sampai je dalam bilik bersalin tu, aku menangis hahahaha. Cakap kat suami, "takut...." hahah. Tapi apa apa pun, untuk first time mother, last last kte go with the flow je. Nak takut takut sangat pun, ada manusia kot nak keluar ni, bukan main main.




Dalam bilik bersalin tu la kemuncak contraction yang aku rasa memang dasyat, dan masa ni aku dah penat jugak. Exhausted gle. Dengan nak fokus breathing method masa contraction, dengan mengantuk nye, dengan sakitnye. Siap sementara tunggu contraction, aku lelap kejap.


 Bila aku mengerang kuat je, nurse datang cek bukaan. Ade sekali tu, doc yang cek, dah 7cm, tiba-tiba aku terjerit, "Saya nak berak!!" hahaha bila ingat balik memang lawak gle. Orang kata bila dah rasa nak teran tu dah nak dekat la kan masa untuk push. Tapi doc kata sebab aku anak pertama memang kena tunggu 10cm jugak, nanti koyak rabak pulak kan. Aku memang suke sangat dengan service Doc aku ni, nanti aku cte. Pandai die handle aku.

Akhirnya tiba masa kemuncak. "Okay awak dah boleh start push sekarang" Nak dijadikan cerita, aku ni tak reti pulak meneran. Bunyi teran lebih kat tekak je, bukannye teran muscle haha. Lebih 10 kali kot! Bile cte kat Ummi die kate orang 2-3 kali je. Memang patutla aku penat sangat. Sampai satu tahap aku rase nak nangis, doc cakap, "jangan nangis dulu, nanti baby yang tak nangis kalau lambat keluar" so fokus balik.

Alhamdulillah 1.18am 29 Okt 2014, lahir lah seorang anak lelaki, 2.85kg, Ahmad Afnan bin Zulfadli. :)


Pengalaman yang sangat eksklusif Masya Allah. And amazingly I can't remember the excrucriating pain at all! Tulah kuasa Allah. Patut pun bila tanya mak mak ni, dorang just jawab sakit. Atau sakit mcm senggugut, sebab tak dapat nak describe pun. Semoga Afnan menjadi anak soleh, harta dunia akhirat Abah dan Ummi. Amiin...

No comments:

Post a Comment