Thursday, September 5, 2013

KASIH SAYANG


*THIS ENTRY WAS POSTED ON JULY 2013

Bismilahirrahmanirrahim.



Ada seseorang cakap kat aku, yang “our (aku dan dia) relationship feels better than before. Rasa best! Rasa kena sayang hehehe” Dan statement sahabat ni sangat buatkan hati aku berbunga2.

For quite some times, I’ve been reflecting back myself. Banyak benda tak kena. What is wrong? Every problems pasti ada punca nya dari diri aku sendiri.

Muhasabah dan muhasabah. And taking small steps. Small small steps. Yang boleh bagi impact besar kalau Allah izin. Alhamdulillah. Seronok. :’)

Teringat satu sesi usrah haritu, Sarah cerita tentang seorang Sahabat Nabi, (yang aku dah lupa namanya huhu) sape tau boleh le komen kat bawah ni heheh.

So Sahabat ni dia rasa, dia lah Sahabat yang PALING Rasulullah s.a.w sayang disebabkan cara Rasulullah ambik berat, cara cakap, etc etc.

Dengan yakinnya Sahabat ni datang kat Rasulullah s.a.w and tanya,

"Wahai Rasulullah, siapakah sahabat yang paling engkau sayang?"

Rasulullah s.a.w jawab, ” Saidina Abu Bakr r.a. Kalau Abu Bakar seorang perempuan aku akan berkahwin dengan Abu Bakar” Sangat sangat sangat sayang Baginda kat Saidina Abu Bakar.

So Sahabat ni teruskan lagi pertanyaan, “Yang kedua kau sayang?”

Rasulullah s.a.w jawab ” Saidina Umar r.a.”



Sahabat yang bertanya ni dah gelisah dah bile Rasulullah nak sebut nama die ni kan, padahal dah rasa dah Rasulullah sayang sangat kat die.

Tanya lagi orang ketiga and keempat, Rasulullah s.a.w jawab Saidina Umar r.a dan Saidina Ali r.a.

Dah sampai empat orang Rasulullah jawab, Sahabat ni tak sanggup lagi nak tanya, sebab dia takut nama dia paling last Rasulullah sebut.

Cantiknya akhlak Rasulullah, betapa penyayangnya Rasulullah s.a.w kepada orang sekeliling, sampai orang yang Rasulullah s.a.w tak sebut pun rasa kasih sayang yang tak terhingga tu sampai rasa dia lah yang Rasulullah paling sayang. Sweet kan?



Let’s spread love!

No comments:

Post a Comment