Thursday, September 5, 2013

THE SACRED KNOWLEDGE

*THIS ENTRY WAS POSTED ON JULY 2013

Bismillahirrahmanirrahim.

It’s the second day of Ramadhan everyone! Alhamdulillah, may we reach the end of the month full of Barakah, and may we end it with the NEW us, for another 11month protection of Iman and Amal. Insya Allah, ameen.

So nak update ape? Pasal Drops of Guidance.



Tu nama course yang ktorang (husband and I) pegi last weekend. University level weekend course. 2hari. Sesuai la untuk yang bekerja/students weekdays, weekend nak belajar tentang agama sendiri pulak.

Ktorang memang attend course alKauthar ni, penah attend pasal marriage, fiqh etc. Drops of Guidance ni course about 40 Hadith Imam Nawawi. Tapi aku tak tulis ape yang aku belajar sangat kot. Kene ulangkaji lagi. 2hari punya course, sikit2 je boleh tulis. Just nak share apa yang aku rasa.

Kalau yang dah baca post aku yang ini, aku ada tertinggal satu benda yang aku terkesan sangat. Sheikh Daood dalam one of the workshop, Sheikh ade share satu cerita tentang seorang pemuda bernama Said ibn Musayyib. Said lahir di zaman Khaifah Umar al-Khattab. Jadi dapat berjumpa majority of the Prophet’s Companions.

Yang terkesan di hati aku, masa Sh. Daood cerita Said ni kahwin dengan anak Abu Hurairah r.a. Dan dari perkahwinan tu lahir seorang anak perempuan yang kemudiannya dikahwinkan dengan seorang pemuda bernama Abdullah.

Salasilah macamni, (yang ada baca twitter aku, bukan isteri Said, tapi anak Said, I got it wrong actually huhu)

Abu Hurairah -> dapat anak perempuan -> dikahwinkan dengan Said ibn Musayyib -> dapat anak perempuan -> dikahwinkan dengan Abdullah.

So apa yang menarik ialah peristiwa anak Said dan suami beliau Abdullah;

His wife asked him, “Where are you going?” He said, “To the study circle of your father Sa’id ibn al-Musayyib, so that I may learn.” She said, “Sit here with me, I can teach you everything that my father taught in his class.”

Woahh masa ni apa yang aku rasa Power gila perempuan ni! Terus muhasabah diri sendiri how much did I know about my own religion? Apa yang aku belajar, apa yang aku tau, ape yang aku boleh ajar kepada orang lain? Absolute respect to Said’s daughter. Dari situ berazam untuk memenuhi dada dengan ilmu. Bukan just macam sekarang, tau kisah nabi2, tau solat, tau baca quran, tutup aurat, tau little bit here and there. Dah 24tahun dah huu.. Imam Nawawi start belajar umur 19tahun, attend 12 lessons a day, and meninggal masa umur 45tahun. Tak lama pun hayat Imam Nawawi, tapi he had spread the knowledge he learnt sampai sekarang.



So back to the course, Drops of Guidance, walaupun tentang Hadith 40 Imam Nawawi, tapi Sheikh started with the topic of “Seeking Sacred Knowedge”. Kongsi antara beberapa points yang Sheikh mention.

1. You’re already doing good out there, but you want to dedicate your life to learn Islam, your own religion. Maksudnya di samping kita belajar ilmu2 lain, kita kerja ke, jangan lupa ilmu agama. Islam kan cara hidup. Belajar agama kita lebih complete hidup insya Allah.

2. Sheikh mention satu hadith “…The prophets leave no money, as a bequest, rather they leave knowledge…” If it’s money could we benefit from it, could we inherit from the prophets? Sangat membuatkan aku muhasabah. Penting sangat knowledge kan. Dah ada anak nanti mcamane? Kita boleh jadi guru kepada anak2?

3. The sacred knowledge cannot be gained from books or youtube alone. Ni lagi satu point yang sangat aku suka. Perasaan nak belajar nak tau semua ni dari dulu lagi, bila baca buku, tengok youtube rasa tak fulfilled. Sebab tu knowledge pun terhad kepada surface je. Bila belajar dengan sheikh, guru, you get to know beyond what you read, and barakahnya lebih berada dalam suasana majlis ilmu dan ada relationship dengan guru kita tu. Sh Daood kata bila ada guru, and kita bergaul, berbual dengan mereka, lebih banyak benda boleh belajar. So, bukan dari youtube semata ye.

4. Sheikh mention satu hadith. “…The angels lower their wings for the student of sacred knowledge, pleased with what he’s doing…” Sebenarnya bila kita dalam majlis ilmu (we learn something + iman tertingkat) kita dalam keadaan protected, safe-guarded, protection of heart, and cleaning inside out. Best kan? :’)

5. Manners of studying



6. Fundamentals of seeking knowledge



7. Sheikh mention lain orang lain minat bidang and cabang agama. Aku memang minat part tafseer. Kalau usrah suka sangat bila part tadabbur quran, tau apa cerita sebalik surah and how to relate secara menyeluruh.

Jadi dengan excitednya nak ajak anda yang sedang membaca ni untuk attend next course. :)



Sekian! :D Semoga ada benefits sharing ni, dari seorang yang hunger for sacred knowledge.

No comments:

Post a Comment