Wednesday, October 9, 2013

Motherhood

Bismillahirrahmanirrahim.

Harini menerima kehadiran seorang lagi anak saudara. Rayhanah. Comel gleeeee! Serupa muka abang die.

Aku taktau bile start perasaan dan interest ni tapi as long as I remembered, aku memang interest gle in children development and parenting skills. Suka observed my mother's actions and how she's dealing with the kids. Tambah pulak, she had her own pre-school centre. Learnt a lot kat situ. They used the montessori punya syllabus. Sangat eye-opener untuk aku. The small small things yang ada daam syllabus montessori ni sangat effect budak tu sampai besar, ikut observation aku la.


And then, masa Internet start wujud and aku pandai dah nak cari blog untuk dibaca, the one yang memang aku hooked up siap masuk google reader untuk tunggu update (sebelum die tutup) semuanya blog ibu-ibu yang aku looked up to. Antaranya thepinkstilettos, babyaidafiqs, karencheng, kisahdengananak, didikcinta and mrs kown. didikcita and mrs kown ni sekarang lagi aktif kat instagram so memang aku follower tegar hehe. So kalau kat instagram, semua yang aku follow kat blog, aku follow kat instagram jugak. Kalau youtube pulak satu je, Judy, Benji and Juliana. :)

Suka tengok and nak belajar bila tengok the mothers entertain their kids, cara cakap dengan budak macam mana, ape moral yang cuba nak disampaikan. Suka tengok how the kids react. I am always amazed bila always follow and witness sendiri a child's development. Rasa amazing sangat masya Allah. Dari taktau apa2 boleh merangkak, berjalan, berlari, bercakap. Seriously. Rasa mind blown.

Walaupun interest aku macamtu, aku tak berapa attractive sangat among childrens. Sebab aku pun tak reti nak ngendeng2 kat dorang. Beza gle dengan suami aku. Serious. Die tak payah mengendeng budak2 memang suke kat die. Tapi it changes bila best friend aku sendiri dapat anak. Tukar totally.

Iffah Humaira. Anak bestfriend aku. :)

 I can and I want to hold the baby. I can and I want to entertain the baby. I can and I want to hush the baby to sleep. I can and I want to hug the baby. I can and I want to take care of the baby while the mommy is busy.

And baby pertama yang muntah kat aku, baby best friend aku ni hehe. Dan dari situ, I developed my own attraction haha. Anak sedara first yang sebelum ni aku tak penah reti nak manja2 pun sekarang selalu sibuk nak masuk bilik ktorang kalau balik Ipoh hihi.

Fayyadh, abang kepada Hana.

Kids; sumber ketenangan, sumber kasih sayang.

As much as I want my own kids, Allah belum lagi sampaikan masanya. Please pray for me and my husband. May I enter my own motherhood phase soon. Amin..




No comments:

Post a Comment