Bismillahirrahmanirrahim.

*post ini ditulis 7 Mei 2012 di blog lama aku. Aku repost sini sebab Safiyah antara chapter utama dalam hidup aku, ada dalam hati selalu.




Mase mula2 masuk kolej dulu, aku je la yang dari jauh, Labuan, yang lain sume KL, Klang. Nak dijadikan cerita aku sebilik dengan anak kawan kepada kawan mak aku. Mak die aku xkenal, kawan mak aku tu aku tak kenal, budak ni lagi la aku tak kenal.

Mase tu first time la krenye nak berpisah jauh2 dari parents, selama hidup aku 18 tahun memang kat Labuan je. Nangis jugak la mase tu. Ingat lagi, mak roomate aku ni cakap,
"takpe, makcik jadi ummi rahmah kat sini k" :)

First night dengan roomate, cube2 nak beramah mesra with each other, tapi masih awkward. Die ambik bisnes, aku ambik civil engineering. Nak dipendekkan cerita, aku rase setahun setengah jugak hidup dengan die.

Housemates: Fifi, Mimi, Ila, Mah

Macam2 buat dengan die. Banyak benda first time. Round2 Nilai Seremban tanpa ada lesen. First time kena saman sebab bwk kete takde lesen. Before ambik lesen die gigih betul ajar aku driving pakai kereta sewa, macam menunggang kuda haha, nasib baik kete sewa tak rosak. Pastu kami ambik lesen kete same2. Sebab dah practice dengan die, ALhamdulillah, sesi belajar and sesi dengan JPJ smooth je. :D

Pastu masak memasak kt kolej, favourite masakan die ayam halia. Die masak aku makan haha. Mase bulan puasa pun, die masak aku makan. Shopping groceries same2, hias bilik same2. Belajar pasal mix match baju pun dengan die hehe. Baju nikah aku pun die yang designkan. :D

24 February 2013

Pastu dengan die jugak la first time aku ade kawan yang aku pakai baju die, die pakai baju aku, aku pakai tudung die, die pakai tudung aku. Memang selalu sangat tido sekatil, sebantal. hehe.

Kalau cuti, sebab mase tu takde sape2 lagi, aku selalu balik rumah die. Setakat ni dah 3kali family die pindah rumah, tiga2 rumah tu semua aku pernah ‘merempat’ tido hehe. Parents n siblings die sangat2 baik, memang dah rase macam family, tak rase awkward pun, mungkin aku yang kadang2 terlebih tak malu! :D

January 2011

Akibat ketidakmatangan aku pada satu masa tu, hubungan terpisah beberapa lama. Sepanjang tak berhubung tu memang rase rindu! Tapi ego huhu. Isk3. Aku tak ingat macam mane kami berhubungan balik , but yes kami pun contact2 semula with each other, mase tu masing2 dah habis belajar.

Sampai lah mase aku start consume Herbalife, semua budak2 kolej aku ajak consume Herbalife sama2, sebab product result yang AMAZING!, termasuk lah die. Mase tu asyik je ajak die pegi event Herbalife, tapi tak dapat pergi! Dipendekkan cerita lagi, die pegi Yaman untuk join kakak die study kat sane. Terputus sekejap hubungan, sekali lagi.

Kat airport, hantar pegi Yaman.

Balik je dari Yaman, die contact aku kate nak tengok Herbalife macam mane. Aku ajak pegi HOM, jadi distributor, tak lame pastu start consume Herbalife. Sekarang her whole family Alhamdulillah consume Herbalife.

3 Sept 2011
Mase aku nikah, die lah antara orang kuat yang buat everything smooth. Terharu.. Aku nikah kat Labuan, die fly dari KL ke Labuan, buat macam2, benda2 emergency macam veil tak same warna dengan baju pun, last minute die tolong beli kat KL before fly ke Labuan. Sebab Labuan tak jual veil, boleh tak?

The best friend I ever had. Sangat banyak benda aku belajar dari start kenal die sampai lah sekarang.

So tak hairan bila aku rasa sedikit kehilangan bila akhirnya die bernikah Sabtu yang lepas. :’)
Tapi memang bersyukur sangat, sampai mase otw ke rumah die hari jumaat malam nikah tu, aku suami isteri, ulang2 cakap tak sangka die nak kahwin dah. Sape tau kisah2 hidup die ni, memang luar biasa lah haha.

Sepanjang majlis die aku tak rase ape sangat, sibuk; aku pulak jadi orang kuat majlis die hehehe, tapi bila dah balik rumah, baru rasa sikit sedih+kehilangan huhu.

Tahniah fi, semoga sentiasa dalam rahmat Allah, dilimpahi rezeki yang berkat dan semoga hubungan berkekalan hingga ke syurga. Ameen.

5 Mei 2012

**Updated. Fifi and Daus dah jadi Mama and Abah kepada Iffah Humaira'. COMEL!! Boleh baca entry ni, Motherhood.

She is my reminder untuk dunia dan akhirat. Semoga Allah berkati hidup kau dan keluarga fi. Amin.

16 July 2013